Knot

Packning

När man ger sig iväg på övernattning, hajk eller läger är det bra att ha en packlista så att man vet att man får med sig allt som man behöver!

Det är rätt tråkigt att mitt i skogen i ett hällregn komma på att regnkläderna hänger hemma i garderoben eller när man har haft ett nära och kärt förhållande till något vattendrag och vatten kommit in i skorna… då vill man inte komma på att strumpor och stövlar är hemma!

Många är vi föräldrar som packar våra Scouters ryggsäckar medan barnen kanske sitter framför TV:n eller käkar frukost innan hajken, det är jättesnällt men inte så smart. Eftersom allra helst våra minsta barn inte har någon koll alls på vad de har med sig!

Gör det till en vana att kanske i början lägga fram alla kläder, som scouten skall ha med sig, på sängen och att scouten själv får packa ner dessa kläder i packpåsar eller direkt ner i ryggsäcken tillsammans med en vuxen!

När scouten har blivit lite större så får hen själv lägga fram kläderna, vi vuxna kollar tillsammans med scouten att allt är med, innan det packas ner i ryggsäcken (Naturligtvis av scouten själv!). Snart så kan scouten packa sin egen ryggsäck och kommer att en riktig baddare på att veta var alla saker finns i ryggan!

En annan sak som är bra att tänka på är att alla saker som scouten skall ha med ska få plats i ryggsäcken! Får inte allt plats i ryggsäcken så har man packat för mycket och det är dags att kolla igenom packningen ordentligt. Tänk på att det kan kan delas ut gemensam packning vid samlingen (gäller oftast äldre scouter) så ska där sparas plats till denna också! Scouten ska själv orka bära packningen.

Det som får ”hänga utanför” ryggsäcken är sovsäck, liggunderlag, kåsa och en liten vattenflaska!

Några saker som är bra att tänka på är att. Jeans kyler! På höst, vinter och vårhajker rekommenderas andra kraftiga byxor än jeans! Tänk på att de och andra kläder i naturmaterial drar till sig fukt! Man bör klä sig enligt flerlager principen så får du bort fukten från kroppen och det är enkelt att reglera klädseln efter skiftande väderlek.
Är du osäker hur man gör, fråga en ledare.

En bra sovsäck är värt att satsa pengar på för det finns inget som är så hemskt som att ligga och frysa på nätterna! Sovsäcken kan man ju använda i flera år och inte bara i scoutsammanhang! Om man har ett påslakan eller ett reselakan i sovsäcken så blir den lite varmare samt att sovsäcken inte blir så smutsig.

Matsakerna skall tåla uteliv, bra matsaker finns att hitta lite överallt där friluftsvaror säljs eller på Internet. Titta på funktionen, den är viktig. Är du osäker, fråga en ledare.

En sista sak, märk sakerna med namn eller på något annat sätt så man vet vem det tillhör om plagget eller saken skulle bli upphittat.

Packlista – Vår/Sommar/Höst

Sovsaker

Sovsäck (ev. sovsäcköverdrag)

Liggunderlag (Luftmadrass ok men tung)

Örngott/Kudde (Ej obligatoriskt)

Lägerfilt eller annan filt (Ej obligatoriskt)

Toalettsaker

Tandborste och Tandkräm

Tvål/ Schampo

Handduk

Solskyddskräm

Myggmedel (Ej obligatoriskt)

Mensskydd

Eventuella mediciner du behöver

Kläder (Ytter, varma & ombyte)

Jacka

Regnkläder (Både jacka och byxor)

Stövlar / Kängor (Vattentäta)

Extra skor (Gympaskor eller sandaler)

Varm tröja

Mössa, halsduk och vantar

Varma sockor

Långbyxor

Långärmad tröja

T-shirt (Ombyte)

Underkläder (Ombyte)

Strumpor (Ombyte)

Scoutskjorta och scouthalsduk (Extra)

Angående ombyten, tänk på att ta med så det räcker till alla  dagar du är på lägret (1 par/dag + 1 par extra)

Matsaker (Packas i matpåsen)

Nedpackat

Kåsa eller mugg (Okrossbar)

Storkåsa eller djup tallrik (EJ ENGÅNGS)

Bestick (Kniv, gaffel och sked)

Diskhandduk

Matpåse (Att förvara matsakerna i)

Övrigt

Nedpackat

Vattenflaska ca 0,5 liter (packas lätt tillgängligt)

Scoutkniv (Endast om du har knivbevis!)

Liten ficklampa (Kolla batterierna)

Badkläder och badhandduk

Block och penna

Keps/ Solhatt

Gossedjur (Gäller även ledare)

Packpåsar (Uppmärkta)

Regnskydd till ryggsäcken (Ej obligatoriskt)

Saker som däremot inte behövs:

– Mobiltelefon får ej tas med om det inte är avstämt med sina ledare.
– Elektroniska spel
– O
nödigt stora, ömtåliga och tunga saker (Egen bedömning)

Packa i ryggsäck:

Genom att packa omsorgsfullt bibehålls de goda bäregenskaperna.

Några generella råd är:

– Placera tunga saker så nära ryggen som möjligt.

– Allt skall packas inuti ryggsäcken (Liggunderlag och sovsäck kan fästas utanpå).

– Packa så att vikten blir jämnt fördelad på båda sidor.

– Packa i olikfärgade påsar så hittar du enklare.

– Se till att packa nödvändigheter såsom regnkläder och liknande lättåtkomligt.

På sommarläger kan vissa av sakerna i packlistan verka onödiga. Men tänk på att det även på våren och sommaren är kallt på kvällar och nätter.

Mössa, vantar och varm tröja är aldrig fel.

Packlista – Vinter

Packlistan för vinter anpassas för respektive aktivitet.