Knot

Packning

När man ger sig iväg på övernattning, hajk eller läger är det bra att ha en packlista så att man vet att man får med sig allt man behöver. Det är tråkigt att mitt i skogen i ett hällregn komma på att regnkläderna hänger hemma i garderoben, eller att med vatten i skorna inse att strumpor och stövlar är hemma!

Lär scouten packa själv

Att som förälder packa sitt barns ryggsäck medan scouten själv sitter framför TV:n eller käkar frukost innan hajken är snällt i stunden, men straffar sig när barnet sedan inte vet vad som är med eller var det finns. De yngre scouterna behöver hjälp med sin packning, men se till att packa ner innehållet i packpåsar och ner i ryggsäcken tillsammans med barnet. Nästa steg kan vara att scouten själv lägger fram kläderna och att vi vuxna hjälper till att stämma av att allt är med innan scouten själv packar ner i ryggsäcken. Så småningom kan scouten sköta sin packning helt själv!

Packa rätt i ryggsäck

Viktigt är också att alla saker som scouten ska ha med får plats i ryggsäcken! Annars har man packat för mycket och det är dags att kolla igenom packningen ordentligt. Ibland behöver det även sparas plats för gemensam packning som fördelas vid samlingen (gäller oftast äldre scouter). Tänk på att scouten själv måste orka bära packningen. Det som kan spännas fast utanpå ryggsäcken är liggunderlag, kåsa och en liten vattenflaska.

Genom att packa omsorgsfullt bibehåller du goda bäregenskaper. Några generella råd är:

– Placera tunga saker så nära ryggen som möjligt.

– Packa så att vikten blir jämnt fördelad på båda sidor.

– Packa i olikfärgade påsar så hittar du enklare.

– Se till att packa nödvändigheter såsom regnkläder och liknande lättåtkomligt.

Tänk också på

– Jeans kyler! På höst, vinter och vårhajker rekommenderas andra kraftiga byxor än jeans. Tänk på att de och andra kläder i naturmaterial drar till sig fukt!

– Klä dig enligt flerlagersprincipen så får du bort fukten från kroppen och det är enkelt att reglera klädseln efter skiftande väderlek.

– En bra sovsäck är värt att satsa pengar på. Det finns inget som är så hemskt som att ligga och frysa på natten! Sovsäcken kan man ju använda i många år och inte bara i scoutsammanhang. Om man har ett påslakan eller ett så kallat reselakan i sovsäcken blir den lite varmare och det skyddar även sovsäcken från att bli smutsig.

– Matsakerna ska tåla uteliv. Bra matsaker för ändamålet finns att hitta lite överallt där friluftsvaror säljs eller på internet.

– Kom ihåg att märka sakerna med namn eller på något annat sätt så man vet vem det tillhör om plagget eller saken upphittas.

Slutligen – om du är osäker, fråga gärna en ledare!

Packlista – Vår/Sommar/Höst

Sovsaker

Sovsäck (ev. sovsäcköverdrag)

Liggunderlag (Luftmadrass ok men tung)

Örngott/Kudde (Ej obligatoriskt)

Pyjamas att sova i (eller andra plagg)

Toalettsaker

Tandborste och Tandkräm

Tvål/ Schampo

Handduk

Solskyddskräm

Myggmedel (Ej obligatoriskt)

Mensskydd

Eventuella mediciner du behöver

Kläder (Ytter, varma & ombyte)

Jacka

Regnkläder (Både jacka och byxor)

Stövlar / Kängor (Vattentäta)

Extra skor (Gympaskor eller sandaler)

Varm tröja

Mössa, halsduk och vantar

Varma sockor

Långbyxor

Långärmad tröja

T-shirt (Ombyte)

Underkläder (Ombyte)

Strumpor (Ombyte)

Angående ombyten, tänk på att ta med så det räcker till alla  dagar du är på lägret (1 par/dag + 1 par extra)

Matsaker (Packas i matpåsen)

Nedpackat

Kåsa eller mugg (Okrossbar)

Storkåsa eller djup tallrik (EJ ENGÅNGS)

Bestick (Kniv, gaffel och sked)

Diskhandduk

Matpåse (Att förvara matsakerna i)

Övrigt

Nedpackat

Vattenflaska minst 0,5 liter (packas lätt tillgängligt)

Scoutkniv (Endast om du har knivbevis!)

Liten ficklampa (Kolla batterierna)

Badkläder och badhandduk

Block och penna

Keps/ Solhatt

Gossedjur (Gäller även ledare)

Packpåsar (Uppmärkta)

Regnskydd till ryggsäcken (Ej obligatoriskt)

Lägerfilt eller annan filt (Ej obligatoriskt)

Saker som däremot inte behövs:

– Mobiltelefon får ej tas med om det inte är avstämt med sina ledare.
– Elektroniska spel
– O
nödigt stora, ömtåliga och tunga saker (Egen bedömning)

På sommarläger kan vissa av sakerna i packlistan verka onödiga. Men tänk på att det även på våren och sommaren är kallt på kvällar och nätter.

Mössa, vantar och varm tröja är aldrig fel.

Packlista – Vinter

Packlistan för vinter anpassas för respektive aktivitet.