I familjescouting får vi träffa de två björnarna Parum och Magna och genom olika sagor får deltagarna följa med dem på äventyr. Parum är den lilla björnen och den som är mest påhittig och nyfiken.  Magna är den vuxna björnen som har upplevt många olika saker och situationer och funderar över hur saker och ting fungerar eller hör samman.

Färingsö Sjöscoutkår erbjuder familjescouting från 6-7 år. Ibland kan även yngre syskon följa med. Våra familjescouter brukar träffas var 3:e söndag. Vi är alltid utomhus och hittar ofta på en massa lekar och bus.

Här finns information om hur du loggar in i Scoutnet (vårt medlems system)  och annat som kan vara bra att veta.

Vuxen på Familjescouterna

Familjescouting kan i korthet beskrivas som scouting där barn och vuxna tillsammans får möta utmaningar, aktiviteter och träffa nya vänner i en scoutverksamhet som kännetecknas av glädje, lek och friluftsliv. Som vuxen sitter du alltså inte och ”väntar att barnen ska bli klara för att åka hem”. Du är precis lika delaktig som barnen och är också välkommen som scout. Programmet planeras och leds av våra scoutledare. Den vuxna deltagaren är alltid den som har ansvaret för det medföljande barnet. Om du vill vara med som scoutledare är du alltid välkommen att kontakta oss.

Minst en vuxen i familjen ska vara medlem i scoutkåren och vi har en subventionerad medlemsavgift för vuxna på familjescoutavdelningen. Det är viktigt att man registrerar sig som vuxen för då omfattas du också av försäkringar vid våra aktiviteter. Här kan du som medföljande förälder registrera dig.

Familjescoutavdelningen heter Sjöbjörnarna

Sjöbjörnarnas rop
Färingsös björnar på dagen och natten
Vi gillar både skogen och vatten