LÄGERBREV – Miniscout 2020

2 april, 2020 av Gillis Nordin

Sommar, sol, nya och gamla kompisar….

Nu är det dags för definitivanmälan för att åka med Färingsö sjöscoutkår (FSK) på ett 4 dagars läger på Vässarö. Lägret kallas Miniscout och är ett läger särskilt anpassat för våra yngre scouter. Vi kommer att åka dit med två av våra avdelningar, Familjescouterna och Spårarna. Vässarö ägs av scouterna i Stockholm och är en ö fylld med möjligheter till scoutäventyr. Ett läger innebär såklart också att vi bor i tält, lagar mat över öppen eld och gör rolig saker tillsammans.

Läger och Corona

På den här sidan kommer vi uppdatera informationen inför lägret. För tillfället är både vår och Vässarös plan att köra lägret med anpassning utifrån omvärldens förutsättningar och utmaningar. Vi följer självklart de rekommendationer som våra myndigheter går ut med och kan såklart komma att ändra eller ställa in lägret.

Om myndigheters rekommendationer gör att vi inte kommer kunna genomföra lägret så kommer lägeravgfiten betalas tillbaka.

Lägertid, avgift och anmälan

Miniscout pågår 12 – 15 juni. Definitivanmälan gör du genom att fylla i formuläret i vårt medlemssystem Scoutnet (se länk nedan). För medföljande föräldrar gäller att både ni och barnet måste anmälas via länken. Lägeravgfiten är 900 kr per person. I lägeravgfiten ingår båttransport, mat, program, lägerplats och försäkring. Avgångstid och samling återkommer vi med när vi fått information från vässarö.

Du som är förälder och ska följa med måste vara medlem i kåren (det har med försäkringen att göra). Anmäl dig som medlem först och skriv i notering att du är medföljande förälder till xxx (scoutens namn). Kostnaden för medlemskap (105 kr/termin) faktureras separat. HÄR kan du anmäla dig som medlem (kan ta ett par dagar)

Sistan anmälningsdag är den 8/5-2020. Vänligen betala in lägeravgiften på kårens Bankgiro 501-2331 eller Swish 123 338 36 43 senast den 8/5-2020. Märk betalningen med namn och Miniscout

ANMÄLAN

Transport

Vässarös båtar kommer hämta oss vid Strömsviken på Singö. Till bryggan rekommenderar vi samåkning (Vässarö tar ut en parkeringsavgift för bilar som står kvar vid bryggan). Det finns även möjlighet att åka SL-buss.

För resebeskrivning klicka på kartan. Vi har ingen genensam transport från Stenhamra inplannerad.

Föräldramöte

Vi bjuder in alla föräldrar till föräldramöte inför lägret. Den 7 maj klockan 19:00 i scoutstugan. Vi vill gärna att minst en förälder per scout är med på mötet. För medföljande föräldrar är mötet obligatoriskt. Vi kommer berätta om vilka enkla trivselregler som vi har erfarenhet av fungerar, om kiosken och hur mycket pengar som kan vara lämpligt att skicka med, om varför mobiltelefonen är bra att lämna hemma och hur en dag på läger kan se ut. Vi kommer också gå igenom lite praktiska packningstips. Om du har tänkt köpa något inför lägret (sovsäck eller så) kan du alltid prata med din ledare redan innan den 7:e.

Det finns en köp och säljsida för begagnade scoutprylar som vi kan rekommendera.Här finns en länk

För mer information kontakta respektive avdelningsledare:

Familjescouter: Gillis Nordin, gillis@faringso-sjoscoutkar.se
Spårarscouter: Christian Blomster, christian.blomster@faringso-sjoscoutkar.se

Lite inspiration från Youtube och Uffe Hylin: