I Färingsö Sjöscoutkår vill vi att alla scouter, ledare och föräldrar ska känna sig trygga och säkra. I all verksamhet finns det risker. Vi jobbar för att förebygga och hindra att olycksfall, skador eller andra typer av risker ska uppstå. Om något skulle hända ska vi ha en bra beredskap att lösa situationen. Vi jobbar till exempel med:

Trygga möten

En obligatorisk ledarutbildning för ALLA ledare.

Scouterna arbetar ständigt för att vår verksamhet ska bli tryggare och säkrare. På Scouternas stämma Demokratijamboree 2012, beslutades att alla ledare ska gå ledarutbildningen Trygga Möten. Scouterna vill att det inte ska finnas några övergrepp i samhället. Genom arbetet med Trygga Möten rustar Scouterna ledare för att våga agera om något händer. Vi vill att det överallt ska finnas trygga möten för unga, alltså möten som är helt fria från övergrepp i alla former.

Trygga Möten är en gratis webbutbildning som finns på Scouternas folkhögskola.

Läs mer om Trygga Möten »

Gå Trygga Mötens webbkurs för scoutledare »

Registerutdrag

Utbildningar för ledare
Det finns centrala utbildningar för ledare hos Scouterna

Vi erbjuder kontinuerligt utbildning i första hjälpen, HLR och brandkunskap.

Utrustning

Vi har en bra beredskap vid våra arrangemang. Vi har tillgång till hjärtstartare, brandsläckare och annan sjukvårdsutrustning. Vid läger finns det alltid någon person som är ansvarig för sjukvårdsberedskap.